Zásady dobré praxe

Zde jsou hlavní zásady, kterých se držet, pokud chcete přispět k genderové diverzitě odborných debat a rovnému zastoupení žen.

Jako organizace

Obecná pravidla pro organizaci

  • V rámci organizace přemýšlíte a mluvíte o tom, proč je rovné zastoupení žen a mužů ve veřejném prostoru důležité. Vysvětlujete to nově příchozím kolegům a kolegyním. Stanovíte si dlouhodobé cíle, kterých chcete v otázce rovného genderového zastoupení na vámi pořádaných akcích dosáhnout, a budete průběžně sledovat jejich naplňování.
  • V rámci organizace se dohodnete, že zaměstnanci a zaměstnankyně, kteří ji zastupují, nebudou moderovat ani se účastnit panelových debat, které postrádají rovné zastoupení mužů a žen, pokud pro to u dané akce není dobrý důvod.

Při pořádání eventu

  • Ideálním  stavem je, aby na vašich akcích bylo zastoupení mužů a žen 50:50. A všichni dostávali slovo ve stejné míře. 
  • Pokud jste se snažili, ale dokonale vyrovnaného počtu jste nedosáhli: 
    • reflektujte tuto skutečnost v rámci týmu“Co je příčinou nerovného zastoupení žen a mužů na naší akci, ačkoli jsme se snažili mu předejít? Co můžeme příště udělat jinak?”
    • a věnujte tomu krátce pozornost i během akce – vysvětlete publiku, že rovnost žen a mužů je pro vás důležitá, ale tentokrát to prostě nevyšlo. 
  • Je-li váš panel složen výhradně z mužů, nebo z žen, existuje pro to specifický důvod (jde třeba o debatu za účelem sdílení zkušeností žen podnikatelek nebo diskusi lidí v určité politické pozici - např. ministrů zahraničí vybraných zemí).
  • Víte, že zastoupení žen v diskusi nelze zajistit tím, že má moderátorku
  • Ženské expertky i mužští experti hovoří na různá témata - bez ohledu na stereotypy (třeba ženy o jaderné bezpečnosti a muži o sociální politice).
  • Váš personál a moderátoři*ky mají povědomí o otázkách genderové rovnosti, vyhýbají se genderovým předsudkům (gender bias) a stereotypizujícímu chování (otázky na rodinu u žen a nikoli u mužů, oslovování žen křestním jménem a mužů profesionálními tituly, apod.).
  • Pozvánky a propagační materiály vaší akce nereprodukují steretypní uvažování o ženských a mužských rolích (např. zobrazení muže v roli odborníka a ženy v roli posluchačky). 
  • Při pořádání eventu oslovíte ženy speakerky jako první a s dostatečným časovým předstihem. Ideálně se pokusíte stanovit termín, který vyhovuje co největšímu počtu z nich. I v dnešní době ženy bohužel často zajišťují větší díl péče o děti a domácnost a jsou proto méně časově flexibilní.
  • Pokud to jde, přizpůsobíte čas konání diskuse, konference, rozhovoru tak, aby se zvýšila pravděpodobnost toho, že expertka bude k dispozici (např. dopoledne je zpravidla lepší než večer).
  • Zjistíte od speakerky, co by jí účast na vaší akci usnadnilo (dětský koutek? finanční příspěvek na hlídání? něco jiného?)
  • Pokud to formát a téma akce nevyžadují, zbytečně neomezujete přístup dětem.
  • Zvete-li do publika konkrétní lidi, usilujete o vyrovnané zastoupení mužů a žen a stejnou příležitost zapojit se do debaty i u nich.

Jako panelista*ka:

  • Nemoderujete a neúčastníte se debat a panelů, které postrádají genderovou vyváženost, aniž by pro to měly dobrý důvod.
  • Nemůžete-li se zúčastnit panelové diskuse, na kterou jste pozván*a, pokusíte se namísto sebe nominovat ženu – expertku.
  • Pokud v debatě chybí expertka, upozorníte na to.